GAMBAR KELAS 2017

GAMBAR KELAS 2017

Terkini - Pejabat Pendidikan Manjung



Friday, August 28, 2009

Merdeka di bulan Ramadhan

Assalamualaikum saya ucapkan. dikesempatan ini sata mewakili semua warga SKGG ingin mengucapkan Selamat Menyambut Kemerdekaan yang ke 52. sekolah akan dibuka semula pada selasa iaitu 02/09/2009. saya pasti hari ini kebanyakkan jalan - jalan di seluruh Malaysia sesak. maklumla cuti tiga hari pasti ramai yang mengambil kesempatan untuk balik ke kampung halaman untuk merasai suasana berpuasa dan berbuka puasa di kampung sendiri. kebetulan Merdeka tahun ini jatuh pada bulan Ramadhan jadi kita rakyat Malaysia yang beragama Islam hendakla menyambutnya secara sederhana sahaja.

Tanggal 31 Ogos 1957 merupakan tarikh keramat Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan daripada British. Tengah malam 30 Ogos 1957 menyaksikan bendera Union Jack diturunkan dan lagu "God Save The Queen" sebagai lagu rasmi kali terakhir dimainkan di Tanah Melayu. Bermulanya awal pagi 31 Ogos 1957 itu, Bendera baru Persekutuan Tanah Melayu dinaikkan, dan lagu Negaraku buat kali pertama di mainkan. Simboliknya acara ini, menandakan tamat pemerintahan British selama hampir seratus tahun yang membayangi pentadbiran negeri-negeri Melayu termasuk Pulau Pinang, Melaka dan Singapura yang dijadikan tanah jajahan. Sekaligus, tanggal tarikh ini juga menandakan berakhirnya penjajahan bangsa asing sejak jatuhnya Melaka ke tangan asing pada tahun 1511. Hampir lima abad dijajah, samada secara terus ataupun secara bayangan, akhirnya bumi bertuah di Nusantara ini bebas dari belenggu kuasa asing yang selama itu telah banyak merompak hasil bumi dan menidakkan hak pribumi dalam mentadbir secara bersendiri.

Bersempena dengan Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke-52 yang jatuhnya dalam bulan Ramadhan ini juga, setiap warga 1 Malaysia diseru agar merenung dan bermuhasabah akan tingginya nilai kemerdekaan sesebuah negara. Tanpa kemerdekaan tak mungkin nikmat kebebasan yang dikecapi hari ini, membolehkan kita berkerja, berniaga dan melakukan apa sahaja termasuk peluang untuk beribadah. Syukurilah nikmat kemerdekaan negara, dengan mengelak dipengaruhi oleh pemikiran negatif, budaya songsang dan amalan tidak berperikemanusiaan yang merosakkan keharmonian negara.

Tema Hari Kemerdekaan ke 52
1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan
1 Sekolah, Murid Didahulukan, Pencapaian Diutamkan

Disini saya sebagai penulis juga sangat berharap suatu hari nanti di Malaysia hanya akan ada satu jenis sekolah sahaja dimana murid berbilang bangsa dan agama berada dibawah satu bumbung..tidak perlu lagi SRJKC, SRJKT dan sebagainya..

SELAMAT MENYAMBUT KEMERDEKAAN MALAYSIA YANg KE 52

ps:merdeka kah kita?

No comments: