GAMBAR KELAS 2017

GAMBAR KELAS 2017

Terkini - Pejabat Pendidikan Manjung



Friday, August 21, 2009

Pelancaran Ihya' Ramadan.

klik utk besarkan gambar..


Hari ini, 21 ogos 2009 bersamaan dengan 29 sha'ban 1430 hijriah SKGG telah mengadakan perhimpunan pagi sempena Pelancaran ihya' Ramadhan. Saya mewakili seluruh warga SKGG mengucapkan Selamat Berpuasa kepada semua Umat Islam di seluruh negara. Di sini juga saya sertakan Lafaz Niat Puasa Ramadhan dan Lafaz Berbuka Puasa.

Lafaz Niat Puasa

Maksudnya:“Sahaja aku puasa esok hari, menunaikan puasa fardu Ramadhan, tahun ini, kerana Allah Taala”


Lafaz Berbuka Puasa

Maksudnya: “Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang”.

INFO:

Antara perkara yang membatalkan puasa.

(1) Makan dan minum pada siang hari dengan sengaja.
(2) Memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan.
(3) Muntah dengan sengaja.
(4) Melakukan persetubuhan pada siang hari.
(5) Mengeluarkan mani dengan sengaja
(6) Keluar darah haid dan nifas
(7) Gila
(8) Mabuk atau pengsan sepanjang hari.
(9) Berbuka puasa sebelum masuk waktu maghrib
(10)Murtad.

Antara hikmat puasa ialah:

* Mengukuhkan iman dan takwa kepada Allah SWT.
* Membentuk sifat-sifat mulia seperti sabar, berdisiplin, bertimbangrasa dan bersyukur.
* Dapat menjauhkan diri dari segala dosa dan kejahatan.
* Mendatangkan kesihatan dan kecerdasan

sumber: Al-Azim


ps: bulan ini juga SKGG mengadakan Pelancaran Bulan Kemerdekaan.


No comments: